Rutina a režim: Tajemství spokojenějších dětí a rodičů

Pravidelnost a denní režim nejsou jen pomocníky pro pohodlnější den – jsou základními pilíři zdravého vývoje dítěte. Podporují emocionální stabilitu, samostatnost, zodpovědnost i zdravé návyky. Najděte řešení každého stresu a chaosu v pojmu známém jako rutina.


Čím je dítě menší, tím jsou pro něj pravidelnost a režim důležitější, neboť podporují zdravý emocionální, kognitivní i fyzický vývoj. Kouzelná síla rutiny dokáže denní aktivity přeměnit na klidnější a veselejší. Proč tomu tak je?

Vytváří u dítěte pocit bezpečí a jistoty

Díky rutině a pravidelnosti dítě ví, co se bude dít, co následuje a co může očekávat. Na základě takového poznání dítě necítí úzkost z neznámého nebo stres, naopak vnímá svět jako bezpečné místo, ve kterém se vyzná. Tento pocit je základem pro zdravý emocionální a psychický vývoj. Řekneme si to na konkrétních příkladech.



Miminko

Miminko se vzbudí a navazujeme oční kontakt. Hladíme ho, něžně k němu promlouváme. Následně ho jdeme přebalit. Děťátko vezmeme a položíme na přebalovací pult. Tam si s ním povídáme a přebalujeme. Nakonec miminko pochováme v křesílku. Tady je rutina náš pomocník. Když se úkony opakují, dítě se cítí bezpečně, protože ví, co bude následovat. Rozhovor, přebalovací pult, křesílko jsou pro dítě záchytné body rutiny, které přinášejí do jeho světa předvídavost. Tato předvídavost se u děťátka projevuje větší spokojeností a pohodou. Dítě je méně plačtivé, nepociťuje úzkost a svou energii může vložit do svého rozvoje díky tomu, že svět považuje za spolehlivé a předvídavé místo.

Školkové dítě

Dítě něžně vzbudíme. Lehneme si k němu, objímáme ho, čteme si nebo si povídáme. Některé děti jsou více energické a pro ně může dobré ráno začít s hudbou a tancem. Některé děti jsou ráno pomalejší, a tak je dobré přivstat si a vzbudit dítě dříve, aby se všechny další činnosti stihly bez tlaku a stresu z pomalejšího tempa. Rutina by se měla šít přímo na vaši rodinu. Měly by to být činnosti, které vám a vašemu dítěti nejvíce vyhovují a pomohou vám v plynulosti dne. Proto berte činnosti, o kterých píšeme, jen jako inspiraci. Po probuzení dítěte a vytvoření spojení s ním, si dítě oblékne předem připravené věci, umyje zoubky, učeše se a nastoupíme do auta. Taková rutina dopomáhá dítěti začít den pozitivněji, bez větší úzkosti a stresu. Nejdůležitější je napojit se na dítě po každém spánku a odloučení, protože právě po probuzení a odloučení (to není jen školka, ale také delší samostatná hra, koukání na televizi), jsme pro dítě my záchytným bodem. Díky vzájemnému napojení posilujeme náš vztah, což vede k tomu, že dítě je ochotnější s námi spolupracovat. Následuje školka a po jejím návratu nejideálněji znovu alespoň krátká činnost, při které se dítě na nás napojí. Následně volná hra, večeře, koupel nebo sprcha, příprava oblečení a věcí na další den, čtení a rozhovor o dnešním dni a plánech na zítra.

Školák

U školáků to může vypadat velmi podobně. Je však důležité zapojit do rutiny vypracovávání úkolů a učení na následující den. Některé děti si k tomu sednou hned po škole a jiné potřebují pauzu a vybít energii, než se vrhnou na povinnosti. Je však dobré, aby se jejich vlastní způsob stal rutinou. Znamená to, že chce-li si dítě po škole hrát nebo sportovat, po této aktivitě si sedne k úkolům a udělá je ještě před večerní rutinou. Proč? Protože rutina a pravidelnost nevytvářejí u dítěte jen pocit bezpečí a jistoty, ale také rozvíjí samostatnost a zodpovědnost.



Rutina rozvíjí samostatnost a zodpovědnost

Když nám miminko povyroste a začne se samo přemisťovat, nabývají rutina a pravidelnost dalších významů. K bezpečí se přidává samostatnost a zodpovědnost. Díky tomu, že dítě ví, co má následovat, může některé úkony provádět samo. Právě v této fázi může rutina rodičům hodně pomoci. Jedná se o sled po sobě následujících úkolů, které dítě vykonává každý den, až se mu zautomatizují a rodič je dítěti nemusí připomínat.

Může jít například o záchodovou rutinu: dítě si stoupne na stupínek a rozsvítí světlo, vykoná potřebu, utře se, spláchne, umyje si ruce a zhasne světlo. Tuto činnost zvládne již 1.5-2 leté dítě, pokud je dané prostředí přizpůsobeno jeho potřebám. Tento sled činností se bude opakovat vždy, když navštíví toaletu. Jako rodič si můžete pomoci kartičkami, které nalepíte na toaletě na zeď. Kartičky budou zachycovat činnosti v přesném pořadí, jak je má dítě provést. Díky nim nemusíte vydávat příkazy: „Umyj si ruce!“ „Zhasl jsi?“ , pouze ukážete na kartičku, kterou dítě zapomnělo provést nebo na činnost, kterou má následně udělat. Ocení to zejména rodiče dětí v období osamostatňování (v období vzdoru), ve kterém naše ratolesti na rodičovské požadavky reagují nesouhlasem, vzdorem, nespoluprácí, protože jsme to řekli MY (rodiče). Takto to za nás říkají kartičky, které dětem radí, co je třeba udělat. Dítě se díky rutině stává samostatnější, protože samo ví, co má provést.

Školáci se mohou naučit, že si každý den po škole nebo před večeří samostatně připraví školní tašku, oblečení na zítra a vypracují si domácí úkoly. Rutina může dítě učit, že po příchodu z venku si svlečenou bundu a boty odložíme a umyjeme si ruce. Děti před večeří si uklízejí pokoj, aby byl připravený na spánek. Vyžaduje to od nás rodičů na začátku mnoho úsilí, energie a konzistentnosti, aby se tyto činnosti staly pro dítě rutinou.



Rutina podporuje zdravé návyky a vede dítě k lepšímu zvládání změn

Pravidelnost, režim a rutina podporují u dítěte zdravé návyky. Příkladem toho může být, že po procházce si dítě vždy umyje ruce. K večeři nejíme žádné sladkosti. Každý den kolem 10. ráno chodíme ven. K snídani si zvolíme ovoce nebo zeleninu. 3x týdně si zacvičíme dětskou jógu. Pravidelnost podporuje zdravé návyky jako je dostatek spánku, vyváženou stravu, fyzickou aktivitu, až se tyto rutiny stanou přirozenou součástí jejich života. Děti, které mají jistý režim či rutinu, dokážou lépe zvládat neočekávané změny. A to z toho důvodu, že i když se určité změny objeví, stále se mohou spolehnout na záchytné body, které jejich život činí předvídatelným.

A to nejdůležitější na závěr. Aby rutina vytvářela pocit jistoty a bezpečí, aby vedla dítě k samostatnosti a zodpovědnosti, aby u něj podporovala zdravé návyky a pomáhala mu snáze se adaptovat na nové situace, je nutná konzistentnost při jejich zavádění, naše rodičovská trpělivost a laskavost. Děti totiž potřebují čas a ze začátku opakované připomínání, aby si vytvořily z určitých činností návyk – rutinu.

Rutina, pravidelnost a režim jsou pro zdravý vývoj dítěte klíčové. Poskytují jim pocit bezpečí, jistoty, stability. Mohou vést děti k samostatnosti, zodpovědnosti, ke zdravým životním návykům. Mohou pomoci dětem snáze se adaptovat na nové nebo neočekávané situace. Jsou úžasným pomocníkem i pro nás rodiče, protože nám ulehčují od neustálého připomínání, vydávání příkazů, co má dítě dělat, či kontrolování.

Pamatujme však, že každé dítě je jiné. A tato jedinečnost přináší i to, že co funguje na jedno dítě, nemusí zafungovat u toho druhého. Buďme jako rodiče trpěliví, respektující individualitu a jinakost osobnosti našich dětí a otevření vůči komunikaci, abychom našli ten správný přístup pro naši rodinu. Teprve potom přinesou  pravidelnost, rutina a režim našim dětem ty správné benefity pro jejich celkový vývoj a zrání.