5 tipů na podporu čtení s porozuměním

Přečtěte si 5 tipů od speciální pedagogičky Kateřiny Herbríkové, jak podpořit čtení s porozuměním u vašich dětí a udělat z učení zábavu!

Čtení s porozuměním je základní dovedností, kterou by si děti měly osvojit už v první třídě základní školy. Tento proces jim nejen pomáhá ve škole, ale také v každodenním životě. Ať už máte malého školáka, který právě končí první třídu nebo zkušeného čtenáře, vyzkoušejte těchto pár jednoduchých her.


1. Porozumění vět

Tuto hru můžete hrát v různých obměnách, podle toho, jaké zkušené čtenáře máte. Připravte si pár jednoduchých vět. Například zatleskej rukama, nakresli obrázek, zakryj si oči. Dítě si vytáhne kartičku s větou a udělá, co je na ní napsáno, ostatní to hádají. Náročnost vět můžeme zvyšovat. Například nakresli obrázek červenou pastelkou. Nebo zatleskej rukama a zadupej nohama. Pokud chceme hrát s více dětmi najednou, můžeme napsat tyto věty na tabuli. Učitel nebo vybraný žák je zahraje v různém pořadí. Dítě napíše v jakém pořadí je zahrál.




2. O čem bude příběh?

Přečtěte dětem pouze název knížky/příběhu/pohádky, úkolem dítěte je popřemýšlet, o čem by daný příběh mohl být. Samozřejmě, musí to být nějaký, který jdeme číst poprvé. Můžete jim také pomoci otázkami. Například příběh o pejskovi a kočičce jako pekli dort. Proč pečeme dort. Co všechno se do dortu dává. Umí pejsek s kočičkou péct dort. Co se může s dortem stát. A pod.


3. Jak bude příběh pokračovat?

Opět, máme-li nějaký text, který čteme poprvé, můžeme si přečíst pouze jeho část a úkolem dětí je vymyslet, jak příběh skončí. Trefí se někdo do toho, jak je to opravdu? Kolik různých konců může mít jeden příběh? Skončilo to dobře nebo špatně?




4. Slovní zásoba

Přečtěte si každý potichu text, najděte si v něm nějaké slovo, které vás zaujalo a zkuste ho spolužákům slovně popsat. Pokud máte nějaký text, ve kterém je pro děti mnoho nových slov, můžete si je před čtením společně vysvětlit.


5. Jaká je to pohádka/příběh?

Žák si vybere nějakou oblíbenou pohádku, kterou četl. Ostatní se pomocí otázek snaží přijít na to, jaká je to pohádka. Děti se učí, co je důležité o příběhu vědět, a jak si klást otázky, aby příběhu porozuměly.


Těmito aktivitami nejen podpoříte čtenářské dovednosti vašich dětí, ale také je povzbudíte k tomu, aby se ze čtení stala jejich oblíbená činnost.