06 May

0 Comment(s)
60 View(s)
Existují u děti senzitivní období?
Věděli jste, že děti mají během svého vývoje období, kdy jsou mimořádně vnímavé k učení konkrétních dovedností? Tyto tzv. senzitivní období jsou klíčová pro jejich rozvoj a poznat je znamená lépe porozumět potřebám vašeho dítěte.
Senzitivní období jsou klíčovou součástí dětského vývoje, během kterých se dítě učí rychleji a s větším nadšením. Nejčastěji se s tímto pojmem setkáváme v Montessori pedagogice, ale využití má v každé výchově.
Od narození do 6 let procházejí děti obdobími intenzivního rozvoje pohybu, řeči, smyslů či sociálních dovedností. Pochopením těchto vývojových fází můžeme dítě správně podpořit a poskytnout mu vhodné prostředí pro učení. Sledování zájmů dítěte nám pomáhá odhalit, v jakém senzitivním období se právě nachází. Můžeme je rozdělit do více oblastí a jednotlivá období se přirozeně prolínají.
Pohybové období: Když se dítě chce hýbat
Dítě se během prvního roku z ležícího miminka změní na samostatného chodce. Aniž bychom to cíleně museli každý den podporovat aktivitami. Dítě o to projevuje zájem samo. Trénuje zejména svoji hrubou motoriku. Rozvoj této schopnosti však nekončí, když se dítě naučí chodit, ale stále se v ní zlepšuje. Učí se skákat, couvat, chodit po schodech, skákat na jedné noze, přelézat a podobně.
Smysl pro pořádek: Rutiny, které dávají dětem jistotu
Mezi další oblasti patří pořádek a nejintenzivnější je do čtyř let. Toto neznamená, že dítě má velkou touhu stále uklízet, i když si můžete všimnout, že dítě přirozeně například odkládá boty na své místo, pokud to vidí u rodičů. Znamená to, že má rádo různé rutiny, opakování rituálů a důslednost. Jsou rády, když má každá věc své pevné místo, dává jim to pocit jistoty. Proto v tomto období mají rády aktivity na třídění. Klidně to může být například vykládání příborů z myčky. Ale také různé hračky pro třídění a přiřazování podle tvarů, barev a podobně. Co můžeme u dětí pozorovat je i fascinace malými předměty. Dítě si začíná rozvíjet svoji jemnou motoriku. Tady můžeme volit zejména aktivity na podporu pinzetového úchopu. Většinou se začíná objevovat od jednoho a půl roku.
Senzorické období
Okolní svět vnímáme zejména prostřednictvím smyslů, a proto je důležité, aby si dítě mohlo tuto oblast přirozeně a hravě rozvíjet. Různé podnětné aktivity a senzorické hračky mu pomáhají lépe poznávat svět skrze sluch, hmat či zrak. Právě tyto hračky dětem nabízí různé textury, zvuky, barvy a tvary, které stimulují jejich smyslové vnímání. Nezapomínejme však ani na další smysly – chuť a čich – které lze rozvíjet například při společném vaření, ochutnávání nových potravin či poznávání vůní přírody. Díky těmto zážitkům si dítě buduje pevné základy pro celkové poznávání světa a zdravý vývoj.
Mluvte, čtěte a poslouchejte
Jelikož člověk je tvor sociální, v období od nula do šesti let si rozvíjí i oblast jazyk a řeč. Jednou z nejlepších aktivit, kterou můžeme tuto oblast podpořit je čtení dětských knih. Téma závisí na zájmu vašeho dítěte. Pro větší zábavu sáhněte po interaktivních leporelech či zvukových knihách, které zaujmou nejednoho čtenáře.
První kroky k matematice
Kolem čtvrtého roku se u dětí objevuje i zájem o matematiku. Často si můžeme všimnout, že dítě si začne všechno počítat. Tuto oblast výborně podpoříme společným nakupováním.
A v neposlední řadě si dítě rozvíjí své sociální dovednosti. Tato senzitivní fáze je nejsilnější v období od nula do šesti let. Jak jsem již výše zmiňovala je to pro děti naprosto přirozené a nemusíte se bát, že něco zmeškáte. Je fajn, pokud se nám je podaří podpořit různými aktivitami.
Pokud máte pocit, že nevíte, co aktuálně vaše dítě zajímá, zkuste ho pár dní jen pozorovat. Sledujte, jak si hraje, co dělá s předměty, co si samo vybere, když má volnou hru, na co se vás ptá na procházce a podobně.

Zanechat komentář