Knihy upevňují vztah rodiče s dítětem

Pokud mají knihy ve vašem denním programu čestné místo, blahopřejeme. Jsou totiž výborným nástrojem pro vývoj dítěte, nejvíc stimulující „hračkou”. Prostřednictvím čtení pracujete na jeho jazykových i nejazykových schopnostech (řeč, vypravěčské schopnosti, paměť, pozornost, propojování informací, ale i empatie, fantazie, tvořivost a jiné), vychováváte si doma dalšího vášnivého čtenáře. Proč je to důležité? Tyto pregramotnostní schopnosti pozitivně ovlivňují další úspěšné fungování děťátka ve škole.

 

Ve škole? Ano, věnují se tomu dokonce i výzkumy. Doc. Svetlana Kapalková, PhD., logopedička působící na Katedře logopedie na Pedagogické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě upřesňuje, že:

 

„Zahraniční studie ukazují, že počet dětských knih a frekvence toho, jak často dítěti rodiče čtou, má zásadní vliv na jeho jazykovou úroveň v mladším předškolním věku (cca 4 roky věku). Je to zároveň faktor, který rodiče na rozdíl od jiných dokážou ovlivnit.“

 

To je pozitivní, že?

 

 

 

Kvalitních knih je hodně, nekvalitních ještě více

Odborníci zastávají názor, že děti by měly být obklopeny dobrými knihami. Přičemž platí princip kvality, ne kvantity. Úkolem nás, rodičů, je obklopit dítě kvalitními knihami, které jsou vhodné pro jeho věk a jeho aktuální řečové schopnosti. Knihy nabízejte, nevnucujte. Aby bylo společné čtení úspěšné, je dobré ponechat výběr na dítěti. Rodič tak zároveň může odpozorovat, které knihy dítě preferuje. Tam, kde je zájem dítěte o knihu, tam je cesta k úspěchu při čtení.

Kvalitní knihy rozpoznáte podle následujících kritérií:

Za prvé je důležité zvolit správnou formu knihy. S knihami se dítě seznamuje už formou textilních knih. Následují leporela a různé knihy s odklápěcími okénky, díky kterým si dítě trénuje hrubou, později jemnou motoriku. Kolem druhého roku života se za pomoci rodiče dostává ke klasickým knihám a učí se jimi listovat.

 

Kniha by měla být pro děťátko zajímavá svým námětem. U nejmenších je tak dobré zvolit téma, se kterým se děťátko setkává v reálném životě a je mu blízké. Kniha pak pomáhá zpracovat to, co dítě aktuálně prožívá – ať už pozitivní nebo náročná témata (strach, školka, chození na nočník, hněv či příchod sourozence). Při výběru tématu knihy je zároveň dobré přihlížet i k aktuálnímu zájmu děťátka. Ten může být různý (auta, panenky, zvířata...). Ne každá kniha zafunguje u všech dětí. Vlastní vkus mohou mít děti i na grafické zpracování obrázků. Pozorujte proto, jaké knihy vaše dítě upřednostňuje.

 

V neposlední řadě je při výběru knihy dobré zohlednit aktuální úroveň řeči a porozumění. Z logopedické hlediska jsou vhodné knihy, které stimulují řeč. Znamená to, že text je napsán o jednu úroveň výš, než je aktuální řeč dítěte.

 

 

Vyberu vhodnou knihu, ale dítě ji nechce

 

Pokud si dáte námahu, vyberete děťátku podle vás výbornou knihu a ono o ni právě teď nejeví zájem, netrapte se tím. Stává se, že netrefíme vkus děťátka, nebo na knihu ještě musí „dozrát čas“. Knihy děťátku dále nabízejte, nevnucujte, ale zároveň s ním místo těch „vašich“ čtěte ty, které si dítě samo vybere. Ponechte mu svobodu volby v tom, co chce číst. 

 

Připravte se ale na to, že někdy budete muset číst tu jeho oblíbenou knihu pořád do kola. To může být pro rodiče celkem namáhavé. Opakování však dává děťátku krásný prostor na to, aby se do čtení aktivně zapojilo, aby bylo úspěšné a dokázalo později doplnit jedno či dvě slova samo. Využijte to! Zájem dítěte je jedním z klíčů k úspěchu. Všímejte si zároveň, o jaké knihy se zajímá (jaké má kniha téma, typy ilustrací, text...). To všechno vám pomůže při dalším výběru.

 
 

Aby čtení bavilo

15 tipů od logopedičky – jak číst s nejmenšími

 

1. Udělejte si jedinečný společný čas, ideálně každý den. Posaďte si dítě na kolena nebo blízko sebe. Odložte vše rušivé a věnujte mu svou plnou pozornost. Dítě to vnímá. Vy se zas budete více soustředit na jeho reakce.

 

2. Nechte dítě vybrat si, co chce číst. Může si samo vybrat z knihovny, nebo mu dejte dvě knihy na výběr.

 

3. Nezaměřujte se jen na text knihy. Povídejte... O čem? O tom, co se dítěti líbí. Nechte děťátko ukazovat na obrázky, pojmenovávat, mluvit o nich. Dělejte to společně. Ono vás povede, ukáže vám co ho zajímá.

 

4. Zohledněte úroveň řeči dítěte. Platí, že naše řeč je o úroveň výše než řeč dítěte. Pokud je text složitější, přizpůsobte jej na míru děťátku.

 

5. Netrvejte na posloupnosti stran v knize. Dítě zpočátku nevnímá příběh, ale každou stranu samostatně. Je úplně v pořádku, pokud nečtete od začátku. Snažte se dítě usměrnit, pokud ale chce, přeskakujte nebo opakujte strany.

 

6. Nečtěte dětem, čtěte s dětmi. Oceňte jakoukoliv jejich snahu. Dítě nemá pasivně sedět a rodič číst. Nemáme chrlit otázky a dítě stroze odpovídat. Ptejte se málo, více komentujte. Pozorujte reakce dítěte, nejen ty které je slyšet. Děti reagují pohybem, zvukem, pohledem... To vše může být pokus dítěte o zapojení se do čtení. Vnímáte to? Oceňte to.

 

7. Zvýrazněte důležitá slova. Zpomalte svou řeč při důležitých slovech či slovních spojeních. Pomůžete tak děťátku porozumět klíčovým slovům. Zároveň získáte čas na pozorování reakcí dítěte. Porozumělo? Je třeba řeč zjednodušit nebo doplnit informaci? Baví ho to?

 

8. Ve známém textu udělejte přestávku, prostor pro dítě. Pokud čtete říkadla nebo už známý text, zkuste v polovině zastavit a dejte mu možnost dokončit poslední slova za vás. Případně udělejte v příběhu přestávku a čekejte na reakci miminka.

 

9. Dramatizujte tam, kde je třeba. Vtáhněte dítě do příběhu, buďte jeho součástí. Jak? Změnou v hlase projevte nadšení, radost, ztvárněte smutek či očekávání. Vytvořte zajímavou atmosféru, do které se děti budou chtít znovu vracet.

 

10. Žertujte! Humor je lákadlo, kterému děti těžko odolávají.

 

11. Používejte něco neobvyklého na upoutání jeho pozornosti. Pokud se dítě přestává koncentrovat, pomohou například neobvyklé zvuky („jeeej“, „aha“, „ajajaj!“, „no toto“...). V tu chvíli ho můžete třeba i polechtat nebo mu dát pusinku.

 

12. Zapojujte pohyb a zpívejte. Když v knize postavy tančí, kývají, tleskají, můžete to chvilku dělat i vy. Je na obrázku travička? Zazpívejte si kousek písničky „Travička zelená, to je moje potěšení“. Pohyb a zpěv děti milují. Vyplatí se zapojit je.

 

13. Pomozte mu dostat se o kousek vpřed. Snažte se prodlužovat výpověď děťátka. Zopakujte například to, co řeklo, a rozviňte tak jeho výpověď. Opisujte vlastnosti předmětů a osob, činnosti, místa, pocity, vymyslete příběh (vždy podle řečových schopností dítěte).

 

14. Propojujte informace s tím, co už je známé, zažité. Vysvětlujte souvislosti podle toho, co dítě vidělo, zažilo, co jste četli v jiné knize nebo viděli v pohádce. Pomůže mu to komplexněji porozumět.

 

15. Podněcujte děťátko k rozhovoru. Zkuste spolu například předvídat (o čemž asi příběh bude, co se asi mohlo stát, proč asi), porovnávat přečtené s realitou („To je jako, když jsme byli…“), mluvit o pocitech („Podívej, jak vypadá, asi je smutný.“), spojovat příběh se zkušenostmi dítěte.

 

Říká se, že nejlépe investovaný čas je čas s dětmi. Pokud spolu budete číst knihy, je to investice do dalších pokroků dítěte. Pokud v něm budete už od raného věku pěstovat pozitivní vztah ke knihám, dáváte mu obrovský dar, který ho bude provázet nejen ve škole, ale během celého života.

 

*** autor textu: Jana Kováčová, o své zkušenosti se dělí na Instagramu jako @logomamka

 

Mgr. Jana Kováčová ukončila studium logopedie na Pedagogické fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě v roce 2014. Po studiu pracovala ve vysoce specializovaném slovenském odborném ústavu Dialog, kde se zaměřovala převážně na ranou intervenci. Dnes je pyšnou mámou dvou dcer, které jí ukazují krásy vývinu řeči v přímém přenosu.

 
Zdroje: 
https://www.promama.sk/vychova/viete-ake-knihy-pre-deti-do-3-rokov-vyberat
https://mamaaja.sk/clanky/mama/ako-vybra-knihu-pre-vase-die-a
https://www.uletsknihou.sk/podme-citat-bod-nula-alebo-kde-zacat-1003
https://ahojmama.pravda.sk/clanky/rozhovor-svetlana-kapalkova-na-rec-dietata/13658-clanok.html