15 Oct

5 tipů, jak si usnadnit dělání domácích úkolů
Domácí úkoly jsou pro mnoho dětí a rodičů často zkouškou trpělivosti. Někdy se z krátkého úkolu stane nekonečný proces plný odkládání, zívání a hádek. Dobrá zpráva je, že s pár jednoduchými tipy se lze učit rychleji, efektivněji a bez zbytečného stresu.
Každý školák má dny, kdy se mu do domácích úkolů prostě nechce. Rodiče zase často hledají způsob, jak dítě motivovat bez povyku a nekonečného přesvědčování. Pravdou je, že klíč ke klidnějšímu učení se skrývá v malých změnách a správných návycích. Pokud se z učení stane přirozená součást dne, domácí úkoly už nebudou strašákem, ale zvládnutelnou rutinou.
1. Vyberte si správný čas na učení
Nejdůležitější je najít čas, kdy je dítě ještě svěží, ale už má chvilku odpočinku po škole. Většina dětí potřebuje po příchodu domů asi 30 – 60 minut k relaxaci, pohybu nebo malému občerstvení. Pokud se začne učit hned po příchodu domů, může být unavené a nesoustředěné. Odloží-li to však na večer, kdy už klesá energie i nálada, bude to stát dvojnásobek sil. Nejideálnější je tedy časný podvečer.

2. Efektivní přestávky místo nekonečného sezení
Dítě by nemělo při úkolech sedět hodinu v kuse. Platí pravidlo: 20 – 30 minut práce = 5 minut pauza. Po hodině učení by měla přijít delší pauza. U mladších školáků může být doba soustředění ještě kratší, klidně 15 minut. Krátká přestávka je čas na pohyb, sklenici vody nebo krátké protáhnutí. Můžete si poslechnout dvě písničky, zatančit si. Důležité je, aby přestávky nebyly u obrazovek – ty dítěti při pořizování úkolů nejvíce škodí. Rovněž by se dítě nemělo začíst do příběhu či jinak zatěžovat mozek.
3. Co nedělat před učením
Před domácími úkoly je lepší vyhnout se věcem, které dítě „zválcují“ energií nebo soustředěním:
- Televize, tablet či mobil – po nich je většinou obtížnější vrátit se k soustředění.
- Sladkosti – krátkodobý „energetický výbuch“ se rychle změní na únavu.
- Dlouhé hraní si venku – pohyb je důležitý, ale pokud dítě přijde zcela vyčerpané, úkoly budou utrpením.
Lepší je zařadit krátkou hru, pohyb na čerstvém vzduchu nebo společné občerstvení.

4. Jakým úkolem začít
Nejlepší je začít s jednodušším nebo oblíbeným úkolem, aby dítě rychle zažilo pocit úspěchu. Tento „startovací efekt“ mu dodá motivaci pokračovat. Následně přicházejí na řadu úkoly, které vyžadují více soustředění – matematické příklady či psaní. Nejtěžší úkoly si nechte na dobu, kdy je dítě stále čerstvé, ne na úplný závěr. No a nakonec ještě nějaký snadný úkol, zda nachystání si pomůcek na další den.
5. Prostředí, které pomáhá
Učení by mělo probíhat na místě, které dítě automaticky spojuje s prací a soustředěním - u stolu, v klidnější části bytu. Pomůže, pokud má všechny potřebné pomůcky po ruce, aby se nemuselo každou chvíli zvedat. Telefon a hračky je lepší odložit mimo dohled. Zejména pro prvňáčky je lepší učit se raději v kuchyni u stolu, kde nemají tolik rušivých vlivů jako v dětském pokoji.
Domácí úkoly nemusí být bojem. Pokud si nastavíte správný čas, naučíte dítě pracovat v blocích s krátkými přestávkami, vyhnete se rušivým faktorům a začnete snazším úkolem, celý proces se zjednoduší. Navíc dítě získá pozitivní vztah k učení a pocit, že školní povinnosti lze zvládnout rychle a v pohodě.

Zanechat komentář