Úvod do her a aktivit, jejich základní pravidla a zásady tvorby lesních her jsme rozebrali už v minulém článku. Pokud jste ho náhodou nečetli, najdete ho ZDE. Ve druhé části se zaměříme už jen na konkrétní aktivity. Blíže rozebereme další 3 kategorie: znalostní úkoly, aktivity na zlepšení komunikace a spolupráce.

 

Vědomostní úkoly, poznávání přírody

Jakékoliv kvízy, hádanky či „poznávačky“ jsou dobrým způsobem, jak dětem přiblížit přírodu a zvířata. Vyžadují více přípravy, ale prostřednictvím zábavných vzdělávacích aktivit se dětí dozví a zapamatují spoustu zajímavých věcí.

 

Zvířecí kvíz

Pomůcky: kartičky s popisem vlastností zvířat, kdekoli

Popis: Hra zaměřená na komunikaci a poznávání přírody. V tomto případě napíšeme jednu vlastnost/charakteristiku zvířete na kartičku (indicie). K jednomu zvířeti můžeme vytvořit až 5 indicií, ve větších skupinách i 10. Papírky promícháme a náhodně rozdělíme mezi děti. Jejich úkolem je najít všechny charakteristiky jednoho zvířete a určit, o jaké se jedná. Příklad charakteristiky žáby: živím se hmyzem, mám vlhkou kůži, mám 4 nohy, nestarám se o svá mláďata.

 

Okno země

Pomůcky, prostředí: může být lupa, může být papír na zapsání, louka, les, pole

Popis: V této hře jde zejména o pozorování přírody. Každý si určí své „okno“ do světa přírody – čtverec o rozměrech. 20 x 20 cm. Pohodlně si k němu sedne a sleduje vše, co se tam děje. Jací jsou tam tvorové, rostliny... Může si to zapsat nebo si o tom popovídáte. Ideální je, pokud pozorování provádíme alespoň na 2 různých místech (les, louka, pole…).

 

Co do přírody nepatří

Pomůcky, prostředí: věci, kartičky s věcmi, papíry na zapisování, kdekoli

Popis: Zaměřeno na ochranu přírody, vnímání přírody, paměť podle toho, jak úlohu nastavíte. Má několik variant. Ideální je připravit si předměty, které do přírody nepatří – igelitová taška, slupka od banánu, rozbitá hračka a další. Nechcete-li je nosit s sebou, připravte si obrázky s těmito předměty. Je to jednodušší, ale větší zábava je s reálnými věcmi. První možností je rozmístit je v lese nebo na zahradě tak, aby byly skryty, ale daly se najít. Děti musí najít a vysbírat stanovený počet věcí, resp. kartiček. Následně si o tom můžete povídat nebo přidat kvíz zaměřený na to, jak dlouho se dané věci v přírodě rozkládají. Druhou možností je vyznačit určitou trasu v lese a věci na ni rozmístit. Děti mají po jednom projít danou trasu a všímat si, co do přírody nepatří. Věci neberou, jen si je pamatují. V cíli si zapíší, co si zapamatovaly. Každý úkol otevírá prostor pro další diskuse.

 

Komunikace, spolupráce, vztah

Komunikace, spolupráce, naslouchání jsou základem dobrých vztahů. Všechny tyto aspekty můžete pomocí společných her s dětmi posilovat během léta. Při řešení takto zaměřených úkolů dochází často k prohlubování důvěry a posilování vzájemného vztahu. Děti se učí, jak komunikovat, dostávají zpětnou vazbu, jsou součástí řešení problému často s pořádnou dávkou zábavy a aniž by si to uvědomovaly.

 

Ostrov

Pomůcky, prostředí: pařez, podstavec o rozměrech cca 50 x 50 cm, alespoň 30 cm nad zemí, provaz

Popis: Tato velmi kontaktní hra je zaměřena na řešení problémů spoluprací. Přecházíme řeku v tropickém pásmu. Každou chvíli hrozí útok dravých ryb. Zachráníme se, pokud vystoupíme na malý ostrůvek, kterým je v našem případě pařez nebo podstavec. Nikdo se nesmí dotýkat země alespoň po dobu 10 sekund (můžeme měnit). Hledáme společně různé způsoby, jak se na ostrov vejdeme všichni. Vytvoříme-li ostrov jen pomocí provazu, můžeme měnit jeho velikost.

 

Pozor, piraně!

Variace předchozí hry vychází ze stejného příběhu, ale hraje se individuálně. Je tedy zejména o zábavě. Pokud určená osoba zakřičí „pozor piraně“, každý, kdo jde s námi lesem na procházce či na túře, si musí najít místo, kde se nebude dotýkat země – vyskočit na kámen, pařez, pověsit se na větev... Tato variace děti moc baví. Pomůže zejména během delší tůry, kdy motivace kráčet klesá. Děti přímo čekají na to, kdy bude další útok piraní.

 

Slepý čtverec

Pomůcky, prostředí: šátky na oči, horolezecké lano, louka bez větších nerovností

Popis: Jeden z klasických úkolů na školeních týmové práce. Úloha vypadá jednoduše, ale k jejímu úspěšnému splnění potřebujeme dobrou komunikaci a spolupráci. Všichni hráči mají zavázané oči. Každého hráče odvede vedoucí hry k lanu, rozestaví je v jisté vzdálenosti od sebe a podá jim provaz do ruky. Tehdy jim zadá úkol. Cílem je vytvořit z lana čtverec. Po celou dobu musí být účastníci v kontaktu s provazem, neposouvají se po něm a musí využít celou jeho délku. Pokud si myslí, že čtverec vytvořili, položí lano na zem a sundavají pásky z očí. U mladších hráčů můžeme lano zavázat, můžeme měnit požadovaný tvar. Hru můžeme ztížit tím, že rozdělíme hráče do 2 skupin, které mají společně vytvořit domeček (tedy čtverec a trojúhelník). Možností je mnoho.

 

Nosiči vody

Pomůcky, prostředí: kyblíky, lokalita v blízkosti vody

Popis: Skupina putuje pouští. Jeden hráč už nemůže dál, zůstává ležet 20 m od pramene vody. Ostatní se snaží vytvořit improvizované nádoby z toho, co najdou v okolí a přinést mu vodu z blízkého potoka, aby jej zachránili. Můžeme to udělat také jako soutěž družstev. Kdo naplní kbelík dříve nebo donese více vody za jistý čas, vyhrál.

 

Cesta tmou

Pomůcky, prostředí: šátky na oči, kdekoli

Popis: Tato hra je zaměřena na důvěru, budování vztahu. Hrají ji dva hráči, jeden má zavázané oči, druhý ho vede po určené trase. Ten, kdo vede, musí podávat informace jasně a přesně. Obměnou může být variace, kde naváděč nekomunikuje jen drží „slepého“ za ruku. Navádí jej jen fyzicky a pomocí tělesného kontaktu. Role se můžeme následně vyměnit.

 

Na reálných školeních probíhá na konci reflexe, tedy řízený proces hodnocení aktivity. I tyto hry je dobré nějak ukončit. Popovídat si, co se dělo, co se líbilo, jaký z toho mají děti pocit atp. Dochází tak ke zpracování prožitého zážitku. Udělejte si spolu lesní deník, nakreslete obrázek, vymyslete koláž z fotek nebo dětem rozdejte medaile. Ty si můžete dokonce společně vyrobit z modelovací hmoty. Bude to krásná tečka za pěkným dnem.

 

Autor článku: Gabriela Palai