Jak naučit dítě číst? Tipy pro předškoláky a prvňáky

Začátek nového školního roku je pro děti i rodiče obdobím plným očekávání, radosti, ale i drobného napětí – obzvlášť pokud jde o čerstvého prvňáčka. Osvojení si psané formy řeči a čtení vyžaduje jisté dovednosti, které je nejlépe rozvíjet ještě v předškolním věku, ale i po nástupu do školy.

Prekurzory gramotnosti voláme schopnosti, které určují, jak se bude žákovi dařit při učení psát a číst. Tyto schopnosti by měly rozvíjet všechny děti, ale zejména ty, které začaly mluvit později nebo jejich řeč byla nesrozumitelná. Patří sem:

  • Poznání písmen – ví jak písmena vypadají a jak se vyslovují?
  • Fonologické uvědomování – umí rozložit slova na části?
  • Rychlé automatické jmenování – umí rychle pojmenovat barvy, čísla, písmena a tvary?



Máte doma předškoláka?

  • Poznávejte písmena, nemusí umět rozeznat všechny, ale měl by znát alespoň ty svým jménem. Naučte ho podepsat se.
  • Umí vytleskat slova na slabiky? Rytmizujte slova, ale i říkanky tleskáním.
  • Umí určit, co je na začátku v slově PES a co na konci? Zkuste první hlásku zdůrazňovat, vydělovat, prodlužovat, ať si jí dítě všimne. Vymýšlejte slova na nějaké písmeno.
  • Hrajte si s částmi slov, zkuste vymyslet vtipnou rýmovačku.
  • Naučte dítě pojmenovat základní tvary, orientovat se v číselné řadě do 10, pojmenovat barvy.

Čeho si všímat, je-li dítě již žákem a stává se pomalu čtenářem?

  • Techniku ​​čtení, plynulost a rychlost čtení. 
  • Porozumění příběhům a textu.
  • Přidružené dílčí deficity.



Na co se zaměřit, máte-li doma žáka?

  • První ročník je důležitý pro zvládnutí správné techniky čtení. Vytvořte z procvičování čtení pozitivní návyk. Je-li třeba, věnujte se ještě i nácviku fonologického uvědomování. Když se technika zlepší, důležitým ukazatelem se stane právě rychlost čtení.
  • Čtěte si spolu příběhy. Umí je dítě převyprávět, nebo vynechává důležité části příběhu? Rozumí příběhu? Dávejte na konci otázky, jak bude na ně odpovědět.
  • Je vaše dítě už čtenářem a učí se z textu? Ověřte si, jestli se nesnaží jen učit nazpaměť – jde o neefektivní učení. Vysvětlete si neznámá slova, určitě si klíčová slova, rozčleňte text vizuálně fixy, propojte učení s realitou.
  • Má vaše dítě kromě jazykových oslabení i přidružené dílčí deficity? Paměť, zrakové a sluchové vnímání, jemnou motoriku, či jiné? Je třeba, abyste rozvíjeli i ty.
Čtení je celá věda. A proto, pokud máte obavy, neváhejte se o ně podělit s učitelem nebo školním logopedem.