Montessori tipy na hračky, které rozvíjejí koordinaci oka a ruky

Koordinace oko-ruka je jednou z klíčových dovedností, kterou si děti osvojují již od útlého věku. V tomto článku ti představíme montessori-inspirované hračky, které tuto schopnost cíleně a přirozeně rozvíjejí – bez světýlek a zvuků, ale s maximálním přínosem pro vývoj dítěte.

Montessori přístup klade důraz na to, aby dítě rozvíjelo dovednosti skrze vlastní aktivitu – tedy vlastníma rukama. Některé hračky, které dnes najdete označené jako „montessori“, sice nejsou oficiálními pomůckami podle této filozofie, ale to jim neubírá na hodnotě. Naopak – pokud podporují koncentraci, trpělivost, rozvoj motoriky a samostatné objevování, jsou ideálním společníkem ve vývoji dítěte. V článku naleznete konkrétní tipy na hračky, které jsou navrženy tak, aby dítě zapojilo obě ruce a vnímalo všechny detaily.

1. Navlékání a nasazování předmětů

Ve věku 1 roku (u někoho plus minus 3 měsíce) je dítě schopno nasazovat kroužky na tyč. Nejprve dítě navléká kruhy na tyčku ve vertikální poloze. Když si tuto zručnost osvojí, zkuste stojan přidržet (respektive namontovat) do horizontální polohy. Dítě se učí úplně jinému pohybu - křížení středové linie. 
Později, přibližně 2 - 2,5r dítě, začne vnímat pojem větší-menší. A tady přichází hračka znovu na scénu. Dítě začne kruhy ukládat od největšího po nejmenší.
Tato hračka (zejména v horizontální poloze) připravuje dítě k navlékání korálků. Nejdříve použijte místo nitě dřevěnou hůlku (od bubnu nebo xylofonu) spolu s korálky s větším otvorem. Když si dítě osvojí tuto činnost, můžete sáhnout po této pomůcce.
Pro začátek je výbornou volbou šňůrka s dřevěným koncem, která se dítěti dobře drží. Po zvládnutí této činnosti, přechází dítě k navlékání korálků na tkaničky od bot. Korálky se s dovedností dítěte zmenšují, až se dítě dostane  k výrobě šperků nebo práci s jehlou a šití.



2. Vkládání předmětů

Při těchto činnostech se dítě učí dávat předměty do nádoby. Začíná rozpoznávat tvary a jim příslušející otvory.
Výbornou pomůckou je Montessori box 4 v 1.
Můžete začít již od 7-8 měsíce dítěte. Nejprve použijete kuličku bez šuplíku. Později se dítě naučí otevírat i šuplík. Dítě se díky této hračce učí, že i když něco nevidí, pořád to existuje. Pomáhá mu to zvládat období separační úzkosti, které je charakteristické tím, že dítě začne plakat, když nás nevidí. Když tento úkon zvládne, může pokračovat s válečky a mrkvemi, které zastrkává do otvorů (přibližně od jednoho roku). U válečků přijde moment, kdy dítě vloží červený váleček do červeného otvoru, modrý do modrého a žlutý do žlutého otvoru. Pokud se toto párování opakuje, zjišťujeme, že vaše dítě už umí rozeznávat barvy. S přibývajícími dovednostmi následně pokračuje dítě s vkládáním žetonů do kasičkového otvoru. To většinou bývá velmi oblíbená činnost u všech dětí.

Další nástavbou v této oblasti je vkládačka různých tvarů.
Zde dítě musí správně spárovat tvar s otvorem a zároveň jej i obratně prsty otočit tak, aby skrz otvor prošlo. Nejjednodušší je válec, protože nemá ostré hrany. Potom se pokračuje kostkou, trojbokým hranolem a nakonec následují zbývající tvary. Pokud uvidíte, že vaše dítě tělesy bouchá po hračce a je frustrované, může to znamenat, že je pomůcka pro něj náročná. Zkuste mu ke krabičce dát jen jeden tvar (válec) a zbylé otvory zalepte papírovou páskou. Po čase mu přidejte kostku a ponechte dva otvory. Takto i obyčejnou hračku můžete přizpůsobit schopnosti dítěte.

3. Otevírání a zavírání

Další skvělou možností, jak může dítě pracovat s rukama, je otevírat a zavírat různé nádoby a patenty. Najděte doma různé nádobky (nádobka od pleťového krému, malá zavařovací sklenička, prázdný balzám na rty...) a dovolte dítěti, ať je zkouší otevírat a zavírat. Pokud chcete, aby to bylo pro něj atraktivní, vložte do nádob malé drobnosti, které budete časem obměňovat (figurky, přívěsek, kostku....).
Výbornou pomůckou pro nácvik otevírání patentů jsou i tyto domečky. Pokud nalepíte dovnitř dvířek vaše fotky, stane se pomůcka ještě atraktivnější (fotky také časem obměňte).



4. Geoboard, šrouby a matky

Geoboard je deska s kolíky a gumičkami. Je to pomůcka, která zlepšuje koordinaci tím, že dítě přetahuje gumičku přes kolíky. U dítěte se touto činností zlepšuje jemná motorika i trpělivost. Také se dítě díky této pomůcce učí nepřímo oblékání ponožek. Starší děti (3,5r) mohou umisťovat gumičky podle zadaného vzoru.
Šroubování je výborná aktivita, která zapojuje obě ruce. Dítě jednou rukou drží šroub a druhou jemně šroubuje část těla zvířátka, takže obě ruce pracují současně. S přibývající dovedností dítěte mu můžete nabídnout šrouby různých velikostí. Díky tomu si procvičí i párování velikostí. 

5. Třídění

Přibližně od 1,5 roku se dětičky začínají zajímat o třídění předmětů podle barev, druhů a velikostí. Dítě může třídit knoflíky nebo víčka od PET lahví podle barev, ořechy podle druhu, hrnce a misky podle velikostí nebo můžete zkusit vkládačky různých designových a barevných provedení.



6. Stereognostický sáček

Dítě ve věku 2,5 roku se zájmem zjišťuje povahu předmětů hmatovým vnímáním, aniž by je vidělo. To je pravá chvíle pro zábavné použití stereognostických sáčků. Jsou to sáčky, kde dítě rozeznává předměty hmatem. Takový sáček si můžete snadno vytvořit i doma. Naplňte neprůhledný sáček předměty, které dítě zná: klíče, lžička, vařečka, kartáček, pasta, hodinky... Dítě si vloží ruku do sáčku, ohmatá předmět, řekne jeho název a následně jej vytáhne, aby se ujistilo, zda přiřadilo název k předmětu správně. Nebo si můžete zakoupit hračky, které rozvíjí stereognostický smysl, jako např. toto senzorické pexeso a puzzle.

7. Puzzle a skládačky

Přibližně ve věku 1,5 roku jsou děti schopny vkládat jednoduché tvary do příslušných otvorů vkládačky. Stejně jako u předchozích pomůcek i zde, postupujeme od nejjednodušších tvarů ke složitějším. U malého dítěte začínáme vkládačkou se 3 nebo 5 dílky s velkými úchyty. V montessori prostředí byste jednotlivé tvary vkládačky měly izolované. Ale kupovat 4 různé vkládačky může být finančně náročné. Chcete-li začít s vkládačkami ještě před prvním rokem, ponechte dítěti vkládačku kruh, a zbylé otvory vyplňte kartonem. S přibývajícími dovednostmi kartony postupně odstraňujte. Po kruhu následuje čtverec, dále trojúhelník a jako poslední odkryjeme šestiúhelník.

Dalším krokem jsou puzzle s dílky, které zapadají do sebe. Nedivte se, když děti budou skládat puzzle jiným způsobem než dospělí. My si nejprve hledáme rohovové a okrajové puzzle, abychom vytvořili rám. Děti k puzzle přistupují intuitivně a prostorově, tzn. že hledají tvary, které do sebe zapadají.



Běžné hračky mohou být výjimečně rozvojové, pokud je dítě aktivně používá. Důležité je řídit se tempem dítěte a vnímat jeho zájem a vývojové potřeby. Hračka by měla být přiměřeně náročná – ne příliš lehká, ani příliš složitá, ale aby představovala výzvu. Uspořádejte pomůcky tak, aby dítě zaujaly - vhodné je použít podnos nebo košík.
Pomozte dítěti vytvořit si pořádek a přehled tím, že každá hračka bude mít své místo. A nezapomínejte na rotaci – staré hračky po čase mohou znovu zazářit.
Ať sáhnete po originálních montessori pomůckách nebo běžných hračkách, je jen na vás. Montessori je především filozofie porozumění vývoji dítěte – a pokud její principy pochopíte, můžete je naplnit i s tím, co máte doma.