Jak naučit děti ochutnávat nová jídla? Máme super řešení

Má vaše dítě problém s výběrem jídla? Odmítá určité skupiny potravin nebo nesnese některé konzistence jídel? V článku naleznete skvělá doporučení, která vám s tímto problémem pomohou.


Neurologopedička a terapeutka krmení Urszula Petrycka se s problémem vybíravosti jídel u dětí potýká velmi často. Radí, že jedním z nejlepších způsobů, jak tento problém odstranit je hra se slizem, který je nejen zábavný, ale může pomoci dítěti zvládnout různé textury jídla.


Když děti odmítají některé potraviny, často to nesouvisí s nesprávnou stavbou nebo funkcí ústní dutiny, ale se senzorikou. Jídlo totiž vnímáme všemi smysly – přes chuť, čich, hmat, sluch i zrak. Některé děti například nesnášejí maliny ne kvůli chuti, ale kvůli zvuku, který vydávají při kousání. Jiné zase odmítají kluzké ovoce jen proto, že na pohled působí kluzce. Abychom dosáhli, že dítě začne akceptovat určité konzistence nebo jiné vlastnosti jídel, musíme je postupně a nenásilně seznamovat se všemi těmito vjemy.



Jak naučit dítě přijímat kluzké a lepkavé konzistence jídel pomocí slizu?

Děti především ujistěte, že sliz je na hraní a že ono samo rozhodne, kdy je připraveno jej chytit. Nejlepší je, pokud se dítě zapojí do jeho přípravy. Ze začátku můžete pracovat se špachtlí nebo v rukavicích – nic nedělejte násilím, podstatou „seznamování“ je, aby dítě určovalo tempo a postupně překonávalo své hranice. Skvělou volbou je připravit sliz z multisenzorické pěny. Takový sliz je na dotek méně kluzký než ten klasický, vyrobený z lepidla a aktivátoru. Dítě tak motivujete, aby se dotklo jemnější struktury a přidávalo pěnu dle vlastního uvážení.


Přidávání pevných prvků do slizu

Některé děti bez problémů konzumují jídla jednotné konzistence, ale odmítají ty, kde se mísí pevné a tekuté složky (např. krémová polévka je v pořádku, ale vývar s těstovinou a petrželkou je pro ně nepřijatelný.) Stává se, že dítě odmítá jídlo i přesto, že všechny jeho složky má rádo samostatně – problémem je právě jejich kombinace.

Skvělou možností, jak dítě seznámit se kluzkou a lepkavou texturou, je začít s hrami se slizem, který obsahuje pevné prvky – pro začátek je lepší, pokud jsou tyto prvky menší. Do hmoty můžete přidat například písek, cukr či jáhly. Tyto přísady způsobí, že sliz nebude na dotek lepkavý. Postupně můžete přidávat méně pevných prvků nebo přecházet na větší (např. kuličky, pohanku), aby dítě pomalu poznávalo lepkavější konzistenci.



„Fuj, to příliš smrdí!“ Jak pomocí slizu seznámit dítě s různými vůněmi

Pokud vaše dítě často říká, že něco voní příliš intenzivně nebo nepříjemně, může jít o přecitlivělost na pachy. Ta je častou příčinou výběru při jídle. Dítě může odmítat nejen ochutnání nového jídla, ale také pobyt v místnosti, kde se připravuje něco s výrazným aroma. Dobrou zprávou je, že citlivost na pachy lze postupně zmírňovat.

Začněte se slizem s neutrálním, bezvonným lepidlem a přidejte kapku jemného aroma. Postupně nechte dítě určovat intenzitu vůně – možná se později odhodlá přidat do slizu kuchyňský pepř, například špetku oregana, citrónové kůry nebo skořice. Dejte dítěti na výběr, jakou vůni si přeje, aby se necítilo pod tlakem.


Sliz je skvělým nástrojem při zvládání různých konzistencí a vůní, které jsou důležité při zkoušení nových potravin. Důležité je, aby dítě samo určovalo tempo a cítilo se při této činnosti bezpečně a komfortně. Nezapomínejte, že každý malý krok je velkým úspěchem! Společně objevujte nové textury a vůně zábavnou formou, která může dětem výrazně pomoci při přijímání různých jídel a zlepšování jejich stravovacích návyků.