Rozvoj hudebnosti u malých dětiček

Budování vztahu k hudbě u dětí je fascinující cesta, plná radosti a objevování. Už od útlého věku může hudba hrát klíčovou roli v rozvoji dítěte, podporují nejen jeho hudební schopnosti, ale i jazykové či kognitivní. V tomto článku se ponoříme do světa hudebního vzdělávání a objevíme, jaké různé oblasti a schopnosti dítěte hudba rozvíjí, jak vnímá hudbu miminko už během těhotenství, ale také to, kdy začít zavádět hudbu do jeho života.

Pozitivní vztah k hudbě se formuje již od raného věku života dětí, dokonce ještě před jejich samotným narozením. Hudební nadání patří do stejné kategorie jako vývoj řeči. Pokud dítě od malička vystavujeme cizímu jazyku, naučí se ho ovládat jako mateřský jazyk. Dítě, které je od útlého dětství vedeno k hudbě, si k ní vybuduje vztah, stává se pro něj přirozenou součástí jeho světa, hudbu spontánněji vnímá a později ji i produkuje.


Děti dokážou nejcitlivěji reagovat na hudbu od narození do 9 let. V tomto období se vyvíjejí mechanismy zodpovědné za zpracovávání a porozumění hudbě. Hudba stimuluje růst mozku dítěte a pozitivně působí na jeho vývoj. Hudba přináší dětem nejen umělecký zážitek, ale je dokázán i její vliv na jejich zdraví a kvalitu života.

Hudba rozvíjí různé oblasti a schopnosti dítěte. Ve zkratce bychom mohli uvést alespoň ty nejdůležitější:

  • Řeč, slovní zásoba, komunikace

  • Pozornost, soustředění se

  • Intelekt

  • Představivost a fantazie

  • Hrubá motorika dětí

  • Vliv na vztahy s ostatními

  • Emoční inteligence

  • Vliv na rozvoj různých školních dovedností: čtení, matematika


Hudba děti uklidňuje, aktivizuje, podporuje paměť, fantazii, intuici a kreativitu. Poskytuje dětem možnost vyjádřit se. Kromě toho prožívá dítě prostřednictvím hudby různé emoce. Radost ze zpívání a tancování, spokojenost ze seberealizace a dosaženého úspěchu. Potěšení z blízkosti a času stráveného s rodičem, který by měl být pro dítě hlavním zprostředkovatelem hudby. Pojďme se podívat na to, jak se může rodič zhostit tohoto důležitého úkolu.

Těhotenství a první kontakt s hudbou


Na rozdíl od zraku, který se zlepšuje a vyvíjí postupně, je sluch po narození již dávno vyvinut. Není přesně známo, ve kterém týdnu těhotenství je dítě schopno slyšet, ale různé studie uvádějí věk 16 až 19 týdnů, kdy miminko vnímá matčin hlas. Kolem 24. týdne už spolehlivě slyší i zvuky z okolí.


Sluchové vnímání a vrozenou hudebnost u dítěte v prenatálním věku můžeme rozvíjet naprosto bazálními, základními a zejména přirozenými činnostmi. Promlouváním k dítěti a zpíváním. Dítě vnímá hlas matky či jiných blízkých lidí. Matka podvědomě mění intonaci i tok řeči, když promlouvá svému miminku, zpívá mu, pouští si hudbu a takto ho přirozeně zasvěcuje do světa hudby. Je jeho prvním kontaktem s tímto světem, s jeho muzikálností a láskou či postojem k hudbě.
 

Jak a kdy začít zavádět hudbu do života dítěte?


Děti milují hlas matky ai když má reprodukovaná hudba své plusy (podle výzkumů zejména ta Mozartova), v období po narození preferují děti hlas blízkých osob. V prvních týdnech po narození hrají důležitou roli zejména ukolébavky, které dítě uklidňují.
V prvním roce života dítěte je zpěv nejdůležitějším faktorem v rozvoji jeho hudebnosti. Proto po úvodních týdnech či měsících přidejte do repertoáru různé písničky a říkanky. Nebojte se zapojit do zpívání i dotek, různě bubnovat, rytmicky ťukat po děťátku. Další možností jak podporovat rytmus je vytleskávání.


Sluch můžete v období, kdy už dítě zvedá hlavičku na bříšku, stimulovat i vhodně zvolenými hračkami. Přibližně od 3 měsíců mu můžete nabídnout první hudební hračky, které podpoří rozvoj jemných pohybových dovedností dítěte. V tomto období jde více o motivaci k pohybu než o hudbu samotnou, ale hračky už nesou první známky hudebních nástrojů. (Hrací panel, tamburína baby einstein, klavír mini).


Od cca 6 měsíců se možnosti podpory hudebnosti výrazně rozšiřují. V popředí jsou stále hrající hračky, které primárně slouží k rozvoji hrubé i jemné motoriky, pohybu, úchopu apod., ale do hry vstupují i ​​první hudební nástroje. Rozvojem úchopu se totiž dítě stává aktivním hudebníkem. Malé rukojeti už udrží drobné nástroje jako jsou rolničky, rumba koule, malé tamburíny či bubny, které reagují na dotek.

Velký zlom nastává kolem 1 roku, kdy se děti díky rozvoji jemné, hrubé motoriky a intelektových schopností mohou do procesu více zapojit. Umí cíleně bouchat, otáčet věci, zmáčknout klávesy, držet pevně paličky. Všechno, co potřebují k ovládání prvních dětských nástrojů přizpůsobených přesně na jejich potřeby. Ve věku od 1 roku přicházejí na scénu zejména xylofony, bubny, dešťové hole a klavíry či jiné hudební nástroje v jejich velikosti.

Specifické postavení mají zejména dechové nástroje jako harmoniky, trubky či flétny. Děti je mají v oblibě a zahrnují i ​​rozvoj další důležité schopnosti. Mnohdy totiž motivují děti naučit se foukat. Tato dovednost má vliv na mnoho věcí, ale zmíníme nejpodstatnější a tou je rozvoj řeči.

Existují dva způsoby, jak dětem pořídit nástroje. Můžete vybírat jednotlivé nástroje samostatně, podle vývoje a schopností děťátka nebo je koupit jako hudební sadu, ze které budete podle potřeby vybírat. Sady většinou obsahují nejoblíbenější a nejčastěji používané nástroje jako trubku, xylofon, buben, rumba koule či tamburínu. Poté, co dítě zvládne sezení, postavení se a stání přicházejí v úvahu i hudební stolky.


Výhodou je, že v současnosti je v nabídce již spousta zvukových knih věnující se tématice hudby. A tak můžete vlastní zkušenost s nástroji obohatit o jiné formy vzdělávání. Na trhu již existují knihy zaměřené na hudbu jako takovou, na její jednotlivé styly či zvuk hudebních nástrojů. Tyto knihy jsou u dětí velmi oblíbené, udrží jejich pozornost, trénují jejich sluch a přitom rozvíjejí muzikální stránku jejich osobnosti. Pomáhají jim identifikovat jednotlivé nástroje, vnímat rozdíly mezi nimi, poznávat různé hudební styly, seznamují je s vážnou hudbou a také s jednotlivými skladateli.

Učení napodobováním


Nezapomeňme však, že dětem v období do 3 let představujeme hudbu zejména formou zpěvu a tance. Zpívejme, recitujme, tleskejme, tancujme, věnujme se různým stylům, udělejme si společný koncert, seznamme je s naší oblíbenou hudbou. Jak jsme již zmínili, i reprodukovaná hudba má své výhody a podporuje rozvoj muzikálnosti u dětí. Děti do tří let se učí zejména napodobováním a proto platí jednoduché pravidlo, veďme je k hudbě a zlepšujme jejich muzikálnost tím, že jim ji představíme a ukážeme.